WLTP, NEDC, CO2MPAS en BPM: dit is waar het over gaat

Er is nogal wat te doen over de nieuwe Europese meetmethoden voor CO2-uitstoot en de gevolgen daarvan voor de belasting die voor personenauto’s en motorrijwielen wordt berekend. In de wirwar van afkortingen is het soms lastig om duidelijk te houden hoe de vork in steel zit. We gaan het proberen uit te leggen!

NEDC = New European Driving Cycle

Nieuw is deze methode om de CO2-uitstoot te meten inmiddels niet meer. Sterker nog: de methode is verouderd. De resultaten van de NEDC-meetmethode gingen steeds meer afwijken van de emissies en het verbruik in de werkelijkheid. Daarom kwam de WLTP op de proppen.

WLTP = Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure

De WLTP is een nieuwe, meer realistische test om de uitlaatgasemissies van een type auto te meten. Meer realistisch, omdat meer rekening wordt gehouden met rijcyclus en rijweerstanden. De WLTP is een zwaardere test dan de NEDC. Het is en blijft ook met de WLTP mogelijk om auto’s onderling met elkaar te vergelijken. Alle nieuw geproduceerde auto’s van na 1 september 2018 zijn gemeten volgens de WLTP.

CO2MPAS = een rekentool om WLTP om te rekenen in een NEDC-waarde

Het wordt wat ingewikkelder. De EU heeft bepaald dat alle in Europa nieuw verkochte auto’s in 2021 moeten voldoen aan een CO2-doelstelling. Echter, deze doelstelling is gebaseerd op NEDC-waarden, terwijl nu juist met WLTP-waarden wordt gewerkt. De Europese Commissie heeft daarom deze rekentool ontwikkeld om de WLTP-waarde weer om te kunnen zetten in een NEDC-waarde. Klinkt niet echt logisch, om het maar diplomatiek te houden.

BPM = Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen

En om het nog ingewikkelder te maken, geldt per 1 juli 2020 dat de WLTP bepalend is voor de hoogte van de BPM. Daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Immers, deze WLTP-waarde ligt een stuk hoger dan de aloude NEDC-waarde en daarmee zou ook de BPM dus flink hoger uitkomen. De overheid heeft beloofd dat de BPM-tarieven voor een gemiddelde auto budgetneutraal zou moeten zijn. Maar per individuele auto met verschillende opties en strengere emissie-eisen, kan sprake zijn van een hogere CO2-uitstoot en dus van een hogere BPM.

Bomen en bos
Dus: van NEDC naar WLTP voor de berekening van de BPM. Klinkt simpel. Maar de brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging concluderen op basis van een onderzoek van KPMG dat de eerste stap in deze omzetting tussen september 2017 en juli 2020 leidde tot meer belastinginkomsten uit de BPM: plus 600 miljoen. Oftewel: de autorijder betaalt en de consument wordt dus de dupe van het omzetten van meetmethoden. Ook de tweede stap, die per 1 juli 2020 werd gezet, leidt nog altijd tot een structurele meeropbrengst van 200 miljoen euro per jaar in vergelijking met de situatie zoals die was tijdens de NEDC. Zijn de prestaties van de auto’s ingrijpend veranderd? Niet echt. De methode van meting wel.

Allemaal zaken om rekening mee te houden bij de opbouw en het beheer van een wagenpark. Bedrijfswagen Beheer kan u helpen om de beste balans te vinden met het oog op duurzaamheid, flexibele mobiliteit en kosten. Meer weten? Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.

Besparen op uw wagenpark: zo doet u dat!

”Download gratis onze whitepaper met tips die direct leiden tot besparing.”

mockup-v2

    Wagenparkbeheer is te vaak een bijzaak. terwijl je snel kunt besparen.

    In Nederland zijn veel bedrijven te klein om een fulltime wagenparkbeheerder in dienst te hebben. Dat betekent dat de zorg voor het wagenpark in veel gevallen terechtkomt bij iemand die het er naar beste eer en geweten ‘even’ bij doet, bijvoorbeeld iemand van HR of zelfs financiën. Begrijpelijk, maar tegelijkertijd ontbreekt bij deze mensen vaak de juiste kennis en kunde, zodat kosten behoorlijk kunnen oplopen.

    De volgende 5 praktische tips willen wij graag met u delen:

    • Werkplek en marketing
    • Rijgedrag
    • Plannen en delen
    • Kijk naar ‘nieuwe mobiliteit’
    • Schakel Bedrijfswagen Beheer in!

    Onze opdrachtgevers waarderen het handboekje met een 9+

    (5 minuten leestijd)

    Snel contact

    Wilt u een vrijblijvend gesprek?

    Bedrijfswagen Beheer

    Parijsboulevard 209
    3541 CS Utrecht
    (030) 20 72 299
    info@bedrijfswagenbeheer.nl
    BTW-nummer: NL003355722B10
    KvK-nummer: 78618800
    Rekeningnummer: NL51ABNA0881648841