Corona en de nieuwe mobiliteit

De coronacrisis heeft onze maatschappij behoorlijk op z’n kop gezet. Dat geldt ook als het gaat om onze ideeën over thuiswerken en  mobiliteit. De innovaties zijn nog nooit zo snel gegaan en breken (eindelijk?) door. In deze blog bespreken we een aantal nieuwe visies op mobiliteit!

Sinds premier Rutte ons half maart voorhield dat thuiswerken voor de komende tijd eerder regel dan uitzondering zou zijn, zijn veel dingen snel veranderd. We werden vertrouwd met videoconferencing en online vergaderen. En we bleken tot op zekere hoogte minder behoefte te hebben aan mobiliteit. Hoe een en ander zich de komende maanden en jaren verder gaat ontwikkelen, deze trend lijkt een blijvertje te zijn: online zal blijvend een deel van onze mobiliteit ter land, ter zee en in de lucht vervangen.

Oude peil?
Deze ontwikkeling stelt duidelijke vragen aan onder meer de auto-industrie. Al in de eerste maanden van de coronacrisis liep de verkoop van auto’s snel terug en het is maar de vraag of en zo ja wanneer de verkoop weer op het oude peil komt. Tegelijkertijd zien veel mensen en ook de politiek dat juist nu de kans is om te werken aan duurzame oplossingen. Ook voor de autobranche.

Kans!
In plaats van een bedreiging ligt hier nu juist een kans voor de autobranche, al is ook hiervoor steun van de overheid in de vorm van subsidies belangrijk, plus dat afspraken hierover goed worden geborgd. Duidelijk is dat het aantal zakelijke kilometers zal teruglopen en dat de behoefte aan flexibiliteit in mobiliteit zal toenemen. En als dat ook nog eens op een duurzame manier kan, sla je twee vliegen in één klap.

MaaS
De Denktank Coronacrisis bracht in juni 2020 een uitgebreid advies uit aan de minister van infrastructuur en waterstaat. Daarin wordt zelfs gesproken over ‘MaaS’, Mobiliteit as a Service. Binnen MaaS worden deelmobiliteit en faciliterende deelsystemen gebruikt om het gebruik van meerdere vervoersvormen op elkaar aan te laten sluiten. Met een app krijgt een reiziger alle vervoersopties snel binnen handbereik. Hiervoor is het wel nodig dat aanbieders, vervoerders en gebruikers binnen dit platform samenwerken en data effectief met elkaar kunnen delen. Toekomstmuziek? De Denktank Coronacrisis denkt dat MaaS op korte termijn goede kansen biedt om op grotere schaal te worden geïntroduceerd.

Linksom of rechtsom ligt er een goede toekomst voor mobiliteit met de trefwoorden ‘duurzaam’ en ‘flexibel’. Waarvan akte.

Besparen op uw wagenpark: zo doet u dat!

”Download gratis onze whitepaper met tips die direct leiden tot besparing.”

mockup-v2

    Wagenparkbeheer is te vaak een bijzaak. terwijl je snel kunt besparen.

    In Nederland zijn veel bedrijven te klein om een fulltime wagenparkbeheerder in dienst te hebben. Dat betekent dat de zorg voor het wagenpark in veel gevallen terechtkomt bij iemand die het er naar beste eer en geweten ‘even’ bij doet, bijvoorbeeld iemand van HR of zelfs financiën. Begrijpelijk, maar tegelijkertijd ontbreekt bij deze mensen vaak de juiste kennis en kunde, zodat kosten behoorlijk kunnen oplopen.

    De volgende 5 praktische tips willen wij graag met u delen:

    • Werkplek en marketing
    • Rijgedrag
    • Plannen en delen
    • Kijk naar ‘nieuwe mobiliteit’
    • Schakel Bedrijfswagen Beheer in!

    Onze opdrachtgevers waarderen het handboekje met een 9+

    (5 minuten leestijd)

    Snel contact

    Wilt u een vrijblijvend gesprek?

    Bedrijfswagen Beheer

    Parijsboulevard 209
    3541 CS Utrecht
    (030) 20 72 299
    info@bedrijfswagenbeheer.nl
    BTW-nummer: NL003355722B10
    KvK-nummer: 78618800
    Rekeningnummer: NL51ABNA0881648841